Una protesta al silencio: Messiah
¿Se imaginan un día sin escuchar nada de música? Prácticamente todo trayecto de nuestras casas a nuestros trabajos o escuelas nos la pasamos oyendo música, ya sea en transporte público o en nuestros autos... y no se diga en el transcurso de nuestras actividades. Gracias a la tecnología y a la portabilidad que ahora se ofrece se puede escuchar cualquier tipo de música en cualquier momento.
Pero hace un par de siglos no era así. No existía la tecnología que nos permite repoducir una pieza musical. Si uno quería escuchar música era más fácil tocar él mismo algún instrumento. En los siglos de los grandes compositores, como Bach, Mozart, Bethoveen y demás, la mejor forma de escuchar música (si uno no la tocaba) era yendo a los conciertos y, obviamente, no se podía hacer todos los días, a pesar de que había obras dedicadas al pueblo y no solo a la elite y clases altas.
Pero incluso los que podían acceder a la música tenían sus limitantes. Una de ellas era cuando se presentaba la semana santa. En casi todo el mundo se prohibía presentar algún tipo de obra debido a que no era expresamente dedicada a la conmemoración de la semana santa.
En 1741, Handel se encontraba en la finca de Charles Jennens, en Gospall, Leicestershire, cuando Jennens le dio un libreto con la letra de un oratorio que quería que Handel le diera música. Handel era famoso por escribir sus obras muy rápidamente (que para mi gusto no son muy buenas que digamos, a excepción de Música de Agua y obviamente el Mesías) y se dio a la tarea de escribir la música del libreo de su anfitrión. Se dice, aunque no se ha podido comprobar, que el todo el arreglo de la obra la escribió en 24 días, un récord hasta la fecha. Handel lo tituló Messiah (Mesías).
Hay directores de orquesta, incluyendo algunos del Conservatorio Nacional de Música en México, que aseguran que es imposible haber escrito el Mesías en ese tiempo y afirman que alguien le dicto la música para haberla compuesto toda en 24 días. Se dice que al igual que los libros de la Biblia, su composición fue de inspiración divina. Entre las partituras originales que se conservan, se encuentra el coro de Surely (Cierto) con algunas manchas que se han identificado como lágrimas. Lágrimas de Handel cuando estaba escribiendo que verdaderamente Jesús llevó "nuestras enfermedades y dolores". Existe también el rumor de que uno de sus asistentes le llamó en cierto momento y al no encontrar respuesta de Handel, entró a donde estaba escribiendo justamente el Aleluya y encontró a Handel llorando, y éste le dijo que lloraba porque acababa de ver el rostro de Dios.
Pero dejando de lado los dichos y rumores, el hecho es que, a pesar de que Handel terminó de escribir el Mesías en el verano de 1741, fue hasta la primavera de 1742 que se estrenó. Originalmente Handel quería que se tocara en Londres, pero algunos influyentes encontraron el título de la obra muy atrevida y, por lo tanto, blasfema y le pidieron que le cambiara el nombre a A Sacred Oratorio (Oratorio Sagrado). En lo que se aprobaba esta propuesta, Handel tuvo la oportunidad de presentarla en Dublin, el 13 de abril en el Music Hall de Dublin como parte de una serie de conciertos de caridad. La puesta del Mesías de este estreno es de las versiones más raras de Mesías. Para esta presentación, Handel tocó el clavecín y la dirección de la obra estuvo a cargo de Matthew Dubourg.
En los siguientes años, Handel presentó y dirigió el Mesías en diferentes partes del mundo y fue adaptándola a las voces de los solistas y de los músicos que tenía a su disposición, por lo que no hay una partitura escrita por Handel que se pueda considerar como "la original".
El Mesías está compuesto en tres partes. Esto se debe a dos teorías. La primera es que Jennens, el autor de la letra, la había escrito para ser una ópera dividida en 3 partes como está ahora. La otra teoría es que cuando Handel la presentó al Rey Jorge II, al estarla tocando, el rey interrumpió al final de la sección de los milagros de Cristo, junto con toda su corte, con aplausos.
Para el final de la segunda parte, en la sección de El triunfo de Dios, donde se encuentra el Hallelujah (Aleluya), a la mitad de ésta, el rey se puso de pie, nuevamente seguido de toda su corte, y al finalizar el Aleluya, volvió a apludir. Esta acción de ponerse de pie en el Aleluya se ha vuelto una tradición cuando se escucha el Mesías en vivo. El que el rey se haya puesto de pie también es sujeto de varias teorías: La más aceptada es que quedó tan admirado de la pieza, que por no poder interrupirla con aplausos, lo mejor que pudo hacer fue ponerse de pie. Otra teoría dice que, ante la presencia de la realeza, uno debía ponerse de pie, y Jorge II, se sintió en ese momento, en presencia del "Rey de reyes y Señor de señores" (incluso parte de la letra del Aleluya) y por eso se puso de pie.
De ahí que sean tres las partes en que se divide el Mesías. A pesar de que fue compuesta para interpretarse en Semana Santa y así poder escuchar música en esa semana, el Mesías se interpreta más comunmente en Navidad. La obra sufrió muchas modificaciones, lo que era común en la época de Mozart, así que, cuando la obra se debía tocar en Viena, Austria, Mozart fue el encargado de hacer los arreglos para que gustara en el público vienés. Estos arreglos incluyeron más instrumentos que los que consideraba la obra de Handel, pero en 1959 Eugène Goossens le agregó un par de instrumentos más a la versión de Mozart y es la que se escucha actualmente en todo el mundo, específicamente en la cantidad de instrumentos.
En 1992, en la conmemoración del 250 aniversario, se presentó el Mesías en el Music Hall de Dublin. Ésta fue grabada y justamente hoy la presentaron en el canal 22. El Mesías lo he escuchado en vivo solo 3 veces, pero una de ellas fue el Palacio de Bellas Artes con la dirección de Arturo Dimeke, uno de los más famosos directores de orquesta en México y cuando uno escucha la obra en vivo, de verdad se te enchina la piel al escuchar y tomar conciencia de la letra y la interpretación del Mesías. Especialmente el Aleluya, por más trillado que esté, sigue siendo la pieza más inponente de la obra.
Les dejo la letra original del Messiah, cuyo nombre es simplemente Messiah o Mesías y no "El Mesías" o "The Messiah":
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MAJORA CANAMUS
(Virgil, Eclogue IV)
And without controversy, great is the Mystery of Godliness: God was manifested in the Flesh, justified by the Spirit, seen of Angels, preached among the Gentiles, believed on in the World, received up in Glory (1 Timoteo 3:16)
In whom are hid all the Treasures of Wisdom and Knowledge (Colosenses 11:3)
PART ONE : The prophesy and realization of God's plan to redeem mankind by the coming of the Messiah
Sinfony (Overture)
Comfort ye, comfort ye my people, saith your God. Speak ye comfortably to Jerusalem, and cry unto her, that her warfare is accomplish'd, that her Iniquity is pardoned. The voice of him that crieth in the wilderness; prepare ye the way of the Lord; make straight in the desert a highway for our God. (Isaías 40:1-3)
Ev'ry valley shall be exalted, and ev'ry mountain and hill made low; the crooked straight, and the rough places plain. (Isaías 40:4)
And the glory of the Lord shall be revealed, and all flesh shall see together; for the mouth of the Lord hath spoken it. (Isaías 40:5)
Thus saith the Lord, the Lord of Hosts; Yet once a little while and I will shake the heav'ns and the earth, the sea and the dry land: And I will shake all nations; and the desire of all nations shall come. (Haggeo 2:6-7)
The Lord, whom ye seek, shall suddenly come to His temple, even the messenger of the Covenant, whom ye delight in: behold, He shall come, saith the Lord of Hosts. (Malaquías 3:1)
But who may abide the day of His coming, and who shall stand when He appeareth? For He is like a refiner's fire. (Malaquías 3:2)
And He shall purify the sons of Levi, that they may offer unto the Lord an offering in righteousness. (Malaquías 3:3)
Behold, a virgin shall conceive and bear a Son, and shall call his name Emmanuel, GOD WITH US. (Isaías 7:14; Mateo 1:23)
O thou that tellest good tidings to Zion, get thee up into the high mountain. O thou that tellest good tidings to Jerusalem, lift up thy voice with strength; lift it up, be not afraid; say unto the cities of Judah, behold your God! O thou that tellest good tidings to Zion, Arise, shine, for thy Light is come, and the glory of the Lord is risen upon thee. (Isaías 40:9; Isaías 60:1)
For behold, darkness shall cover the earth, and gross darkness the people; but the Lord shall arise upon thee, and His glory shall be seen upon thee. And the Gentiles shall come to thy light, and kings to the brightness of thy rising. (Isaías 60:2-3)
The people that walked in darkness have seen a great light; and they that dwell in the land of the shadow of death, upon them hath the light shined. (Isaías 9:2)
For unto us a Child is born, unto us a Son is given, and the government shall be upon His shoulder; and His name shall be called Wonderful, Counsellor, the Mighty God, the Everlasting Father, the Prince of Peace. (Isaías 9:6)
Pifa (Sinfonia pastorale)
There were shepherds abiding in the field, keeping watch over their flocks by night. (Lucas 2:8)
And lo, the angel of the Lord came upon them, and the glory of the Lord shone round about them, and they were sore afraid. (Lucas 2:9)
And the angel said unto them: Fear not, for behold, I bring you good tidings of great joy, which shall be to all people. For unto you is born this day in the city of David a Saviour, which is Christ the Lord. (Lucas 2:10-11)
And suddenly there was with the angel, a multitude of the heavenly host, praising God, and saying: (Lucas 2:13)
Glory to God in the highest, and peace on earth, good will towards men. (Lucas 2:14)
Rejoice greatly, O daughter of Zion; shout, O daughter of Jerusalem! Behold, thy King cometh unto thee; He is the righteous Saviour, and He shall speak peace unto the heathen. (Zacarías 9:9-10)
Then shall the eyes of the blind be opened, and the ears of the deaf unstopped. Then shall the lame man leap as an hart, and the tongue of the dumb shall sing. (Isaías 35:5-6)
He shall feed His flock like a shepherd; and He shall gather the lambs with His arm, and carry them in His bosom, and gently lead those that are with young. (Isaías 40:11)
Come unto Him, all ye that labour, come unto Him that are heavy laden, an He will give you rest. Take His yoke upon you, and learn of Him, for He is meek and lowly of heart, and ye shall find rest unto your souls. (Mateo 11:28-29)
His yoke is easy, and his burden is light. (Mateo11:30)
PART TWO : The accomplishment of redemption by the sacrifice of Jesus, mankind's rejection of God's offer, and mankind's utter defeat when trying to oppose the power of the Almighty
Behold the Lamb of God, that taketh away the sin of the world. (Juan 1:29)
He was despised and rejected of men, a man of sorrows and acquainted with grief. (Isaías 53:3)
He gave His back to the smiters, and His cheeks to them that plucked off the hair: He hid not His face from shame and spitting. (Isaías 50:6)
Surely He hath borne our griefs, and carried our sorrows! He was wounded for our transgressions, He was bruised for our iniquities; the chastisement of our peace was upon Him. (Isaías 53:4-5)
And with His stripes we are healed. (Isaías 53:5)
All we, like sheep, have gone astray; we have turned every one to his own way, and the Lord hath laid on Him the iniquity of us all. (Isaías 53:6)
All they that see Him laugh Him to scorn; they shoot out their lips, and shake their heads, saying: (Salmos 22:7)
He trusted in God that He would deliver Him; let Him deliver Him, if He delight in Him. (Salmos 22:8)
Thy rebuke hath broken His heart: He is full of heaviness. He looked for some to have pity on Him, but there was no man, neither found He any to comfort Him. (Salmos 69:20)
Behold, and see if there be any sorrow like unto His sorrow. (Lamentaciones 1:12)
He was cut off out of the land of the living: for the transgressions of Thy people was He stricken. (Isaías 53:8)
But Thou didst not leave His soul in hell; nor didst Thou suffer Thy Holy One to see corruption. (Salmos 16:10)
Lift up your heads, O ye gates; and be ye lift up, ye everlasting doors; and the King of Glory shall come in. Who is this King of Glory? The Lord strong and mighty, the Lord mighty in battle. Lift up your heads, O ye gates; and be ye lift up, ye everlasting doors; and the King of Glory shall come in. Who is this King of Glory? The Lord of Hosts, He is the King of Glory. (Salmos 24:7-10)
Unto which of the angels said He at any time: Thou art My Son, this day have I begotten Thee? (Hebreos 1:5)
Let all the angels of God worship Him. (Hebreos 1:6)
Thou art gone up on high; Thou hast led captivity captive, and received gifts for men; yea, even from Thine enemies, that the Lord God might dwell among them. (Salmos 68:18)
The Lord gave the word; great was the company of the preachers. (Salmos 68:11)
How beautiful are the feet of them: that preach the gospel of peace, and bring glad tidings of good things. (Romanos 10:15)
Their sound is gone out into all lands, and their words unto the ends of the world. (Romanos 10:18; Salmos 19:4)
Why do the nations so furiously rage together, and why do the people imagine a vain thing? The kings of the earth rise up, and the rulers take counsel together against the Lord, and against His Anointed. (Salmos 2:1-2)
Let us break their bonds asunder, and cast away their yokes from us. (Salmos 2:3)
He that dwelleth in heaven shall laugh them to scorn; the Lord shall have them in derision. (Salmos 2:4)
Thou shalt break them with a rod of iron; thou shalt dash them in pieces like a potter's vessel. (Salmos 2:9)
Hallelujah! for the Lord God Omnipotent reigneth. (Apocalipsis 19:6)
The kingdom of this world is become the kingdom of our Lord, and of His Christ; and He shall reign for ever and ever. (Apocalipsis 11:15)
King of Kings, and Lord of Lords. (Apocalipsis 19:16)
Hallelujah!
PART THREE : A Hymn of Thanksgiving for the final overthrow of Death
I know that my Redeemer liveth, and that he shall stand at the latter day upon the earth. And though worms destroy this body, yet in my flesh shall I see God. (Job 19:25-26)
For now is Christ risen from the dead, the first fruits of them that sleep. (1 Corintios 15:20)
Since by man came death, by man came also the resurrection of the dead. For as in Adam all die, even so in Christ shall all be made alive. (1 Corintios 15:21-22)
Behold, I tell you a mystery; we shall not all sleep, but we shall all be changed in a moment, in the twinkling of an eye, at the last trumpet. (1 Corintios 15:51-52)
The trumpet shall sound, and the dead shall be raised incorruptible, and we shall be changed. For this corruptible must put on incorruption and this mortal must put on immortality. (1 Corintios 15:52-53)
Then shall be brought to pass the saying that is written: Death is swallowed up in victory. (1 Corintios 15:54)
O death, where is thy sting? O grave, where is thy victory The sting of death is sin, and the strength of sin is the law. (1 Corintios 15:55-56)
But thanks be to God, who giveth us the victory through our Lord Jesus Christ. (1 Corintios 15:57)
If God be for us, who can be against us? (Romanos 8:31)
Who shall lay anything to the charge of God's elect? It is God that justifieth, who is he that condemneth? It is Christ that died, yea rather, that is risen again, who is at the right hand of God, who makes intercession for us. (Romanos 8:33-34)
Worthy is the Lamb that was slain, and hath redeemed us to God by His blood, to receive power, and riches, and wisdom, and strength, and honour, and glory, and blessing. Blessing and honour, glory and power, be unto Him that sitteth upon the throne, and unto the Lamb, for ever and ever. Amen. (Apocalipsis 5:12-13)
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Pero hace un par de siglos no era así. No existía la tecnología que nos permite repoducir una pieza musical. Si uno quería escuchar música era más fácil tocar él mismo algún instrumento. En los siglos de los grandes compositores, como Bach, Mozart, Bethoveen y demás, la mejor forma de escuchar música (si uno no la tocaba) era yendo a los conciertos y, obviamente, no se podía hacer todos los días, a pesar de que había obras dedicadas al pueblo y no solo a la elite y clases altas.
Pero incluso los que podían acceder a la música tenían sus limitantes. Una de ellas era cuando se presentaba la semana santa. En casi todo el mundo se prohibía presentar algún tipo de obra debido a que no era expresamente dedicada a la conmemoración de la semana santa.
En 1741, Handel se encontraba en la finca de Charles Jennens, en Gospall, Leicestershire, cuando Jennens le dio un libreto con la letra de un oratorio que quería que Handel le diera música. Handel era famoso por escribir sus obras muy rápidamente (que para mi gusto no son muy buenas que digamos, a excepción de Música de Agua y obviamente el Mesías) y se dio a la tarea de escribir la música del libreo de su anfitrión. Se dice, aunque no se ha podido comprobar, que el todo el arreglo de la obra la escribió en 24 días, un récord hasta la fecha. Handel lo tituló Messiah (Mesías).
Hay directores de orquesta, incluyendo algunos del Conservatorio Nacional de Música en México, que aseguran que es imposible haber escrito el Mesías en ese tiempo y afirman que alguien le dicto la música para haberla compuesto toda en 24 días. Se dice que al igual que los libros de la Biblia, su composición fue de inspiración divina. Entre las partituras originales que se conservan, se encuentra el coro de Surely (Cierto) con algunas manchas que se han identificado como lágrimas. Lágrimas de Handel cuando estaba escribiendo que verdaderamente Jesús llevó "nuestras enfermedades y dolores". Existe también el rumor de que uno de sus asistentes le llamó en cierto momento y al no encontrar respuesta de Handel, entró a donde estaba escribiendo justamente el Aleluya y encontró a Handel llorando, y éste le dijo que lloraba porque acababa de ver el rostro de Dios.
Pero dejando de lado los dichos y rumores, el hecho es que, a pesar de que Handel terminó de escribir el Mesías en el verano de 1741, fue hasta la primavera de 1742 que se estrenó. Originalmente Handel quería que se tocara en Londres, pero algunos influyentes encontraron el título de la obra muy atrevida y, por lo tanto, blasfema y le pidieron que le cambiara el nombre a A Sacred Oratorio (Oratorio Sagrado). En lo que se aprobaba esta propuesta, Handel tuvo la oportunidad de presentarla en Dublin, el 13 de abril en el Music Hall de Dublin como parte de una serie de conciertos de caridad. La puesta del Mesías de este estreno es de las versiones más raras de Mesías. Para esta presentación, Handel tocó el clavecín y la dirección de la obra estuvo a cargo de Matthew Dubourg.
En los siguientes años, Handel presentó y dirigió el Mesías en diferentes partes del mundo y fue adaptándola a las voces de los solistas y de los músicos que tenía a su disposición, por lo que no hay una partitura escrita por Handel que se pueda considerar como "la original".
El Mesías está compuesto en tres partes. Esto se debe a dos teorías. La primera es que Jennens, el autor de la letra, la había escrito para ser una ópera dividida en 3 partes como está ahora. La otra teoría es que cuando Handel la presentó al Rey Jorge II, al estarla tocando, el rey interrumpió al final de la sección de los milagros de Cristo, junto con toda su corte, con aplausos.
Para el final de la segunda parte, en la sección de El triunfo de Dios, donde se encuentra el Hallelujah (Aleluya), a la mitad de ésta, el rey se puso de pie, nuevamente seguido de toda su corte, y al finalizar el Aleluya, volvió a apludir. Esta acción de ponerse de pie en el Aleluya se ha vuelto una tradición cuando se escucha el Mesías en vivo. El que el rey se haya puesto de pie también es sujeto de varias teorías: La más aceptada es que quedó tan admirado de la pieza, que por no poder interrupirla con aplausos, lo mejor que pudo hacer fue ponerse de pie. Otra teoría dice que, ante la presencia de la realeza, uno debía ponerse de pie, y Jorge II, se sintió en ese momento, en presencia del "Rey de reyes y Señor de señores" (incluso parte de la letra del Aleluya) y por eso se puso de pie.
De ahí que sean tres las partes en que se divide el Mesías. A pesar de que fue compuesta para interpretarse en Semana Santa y así poder escuchar música en esa semana, el Mesías se interpreta más comunmente en Navidad. La obra sufrió muchas modificaciones, lo que era común en la época de Mozart, así que, cuando la obra se debía tocar en Viena, Austria, Mozart fue el encargado de hacer los arreglos para que gustara en el público vienés. Estos arreglos incluyeron más instrumentos que los que consideraba la obra de Handel, pero en 1959 Eugène Goossens le agregó un par de instrumentos más a la versión de Mozart y es la que se escucha actualmente en todo el mundo, específicamente en la cantidad de instrumentos.
En 1992, en la conmemoración del 250 aniversario, se presentó el Mesías en el Music Hall de Dublin. Ésta fue grabada y justamente hoy la presentaron en el canal 22. El Mesías lo he escuchado en vivo solo 3 veces, pero una de ellas fue el Palacio de Bellas Artes con la dirección de Arturo Dimeke, uno de los más famosos directores de orquesta en México y cuando uno escucha la obra en vivo, de verdad se te enchina la piel al escuchar y tomar conciencia de la letra y la interpretación del Mesías. Especialmente el Aleluya, por más trillado que esté, sigue siendo la pieza más inponente de la obra.
Les dejo la letra original del Messiah, cuyo nombre es simplemente Messiah o Mesías y no "El Mesías" o "The Messiah":
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MAJORA CANAMUS
(Virgil, Eclogue IV)
And without controversy, great is the Mystery of Godliness: God was manifested in the Flesh, justified by the Spirit, seen of Angels, preached among the Gentiles, believed on in the World, received up in Glory (1 Timoteo 3:16)
In whom are hid all the Treasures of Wisdom and Knowledge (Colosenses 11:3)
PART ONE : The prophesy and realization of God's plan to redeem mankind by the coming of the Messiah
Sinfony (Overture)
Comfort ye, comfort ye my people, saith your God. Speak ye comfortably to Jerusalem, and cry unto her, that her warfare is accomplish'd, that her Iniquity is pardoned. The voice of him that crieth in the wilderness; prepare ye the way of the Lord; make straight in the desert a highway for our God. (Isaías 40:1-3)
Ev'ry valley shall be exalted, and ev'ry mountain and hill made low; the crooked straight, and the rough places plain. (Isaías 40:4)
And the glory of the Lord shall be revealed, and all flesh shall see together; for the mouth of the Lord hath spoken it. (Isaías 40:5)
Thus saith the Lord, the Lord of Hosts; Yet once a little while and I will shake the heav'ns and the earth, the sea and the dry land: And I will shake all nations; and the desire of all nations shall come. (Haggeo 2:6-7)
The Lord, whom ye seek, shall suddenly come to His temple, even the messenger of the Covenant, whom ye delight in: behold, He shall come, saith the Lord of Hosts. (Malaquías 3:1)
But who may abide the day of His coming, and who shall stand when He appeareth? For He is like a refiner's fire. (Malaquías 3:2)
And He shall purify the sons of Levi, that they may offer unto the Lord an offering in righteousness. (Malaquías 3:3)
Behold, a virgin shall conceive and bear a Son, and shall call his name Emmanuel, GOD WITH US. (Isaías 7:14; Mateo 1:23)
O thou that tellest good tidings to Zion, get thee up into the high mountain. O thou that tellest good tidings to Jerusalem, lift up thy voice with strength; lift it up, be not afraid; say unto the cities of Judah, behold your God! O thou that tellest good tidings to Zion, Arise, shine, for thy Light is come, and the glory of the Lord is risen upon thee. (Isaías 40:9; Isaías 60:1)
For behold, darkness shall cover the earth, and gross darkness the people; but the Lord shall arise upon thee, and His glory shall be seen upon thee. And the Gentiles shall come to thy light, and kings to the brightness of thy rising. (Isaías 60:2-3)
The people that walked in darkness have seen a great light; and they that dwell in the land of the shadow of death, upon them hath the light shined. (Isaías 9:2)
For unto us a Child is born, unto us a Son is given, and the government shall be upon His shoulder; and His name shall be called Wonderful, Counsellor, the Mighty God, the Everlasting Father, the Prince of Peace. (Isaías 9:6)
Pifa (Sinfonia pastorale)
There were shepherds abiding in the field, keeping watch over their flocks by night. (Lucas 2:8)
And lo, the angel of the Lord came upon them, and the glory of the Lord shone round about them, and they were sore afraid. (Lucas 2:9)
And the angel said unto them: Fear not, for behold, I bring you good tidings of great joy, which shall be to all people. For unto you is born this day in the city of David a Saviour, which is Christ the Lord. (Lucas 2:10-11)
And suddenly there was with the angel, a multitude of the heavenly host, praising God, and saying: (Lucas 2:13)
Glory to God in the highest, and peace on earth, good will towards men. (Lucas 2:14)
Rejoice greatly, O daughter of Zion; shout, O daughter of Jerusalem! Behold, thy King cometh unto thee; He is the righteous Saviour, and He shall speak peace unto the heathen. (Zacarías 9:9-10)
Then shall the eyes of the blind be opened, and the ears of the deaf unstopped. Then shall the lame man leap as an hart, and the tongue of the dumb shall sing. (Isaías 35:5-6)
He shall feed His flock like a shepherd; and He shall gather the lambs with His arm, and carry them in His bosom, and gently lead those that are with young. (Isaías 40:11)
Come unto Him, all ye that labour, come unto Him that are heavy laden, an He will give you rest. Take His yoke upon you, and learn of Him, for He is meek and lowly of heart, and ye shall find rest unto your souls. (Mateo 11:28-29)
His yoke is easy, and his burden is light. (Mateo11:30)
PART TWO : The accomplishment of redemption by the sacrifice of Jesus, mankind's rejection of God's offer, and mankind's utter defeat when trying to oppose the power of the Almighty
Behold the Lamb of God, that taketh away the sin of the world. (Juan 1:29)
He was despised and rejected of men, a man of sorrows and acquainted with grief. (Isaías 53:3)
He gave His back to the smiters, and His cheeks to them that plucked off the hair: He hid not His face from shame and spitting. (Isaías 50:6)
Surely He hath borne our griefs, and carried our sorrows! He was wounded for our transgressions, He was bruised for our iniquities; the chastisement of our peace was upon Him. (Isaías 53:4-5)
And with His stripes we are healed. (Isaías 53:5)
All we, like sheep, have gone astray; we have turned every one to his own way, and the Lord hath laid on Him the iniquity of us all. (Isaías 53:6)
All they that see Him laugh Him to scorn; they shoot out their lips, and shake their heads, saying: (Salmos 22:7)
He trusted in God that He would deliver Him; let Him deliver Him, if He delight in Him. (Salmos 22:8)
Thy rebuke hath broken His heart: He is full of heaviness. He looked for some to have pity on Him, but there was no man, neither found He any to comfort Him. (Salmos 69:20)
Behold, and see if there be any sorrow like unto His sorrow. (Lamentaciones 1:12)
He was cut off out of the land of the living: for the transgressions of Thy people was He stricken. (Isaías 53:8)
But Thou didst not leave His soul in hell; nor didst Thou suffer Thy Holy One to see corruption. (Salmos 16:10)
Lift up your heads, O ye gates; and be ye lift up, ye everlasting doors; and the King of Glory shall come in. Who is this King of Glory? The Lord strong and mighty, the Lord mighty in battle. Lift up your heads, O ye gates; and be ye lift up, ye everlasting doors; and the King of Glory shall come in. Who is this King of Glory? The Lord of Hosts, He is the King of Glory. (Salmos 24:7-10)
Unto which of the angels said He at any time: Thou art My Son, this day have I begotten Thee? (Hebreos 1:5)
Let all the angels of God worship Him. (Hebreos 1:6)
Thou art gone up on high; Thou hast led captivity captive, and received gifts for men; yea, even from Thine enemies, that the Lord God might dwell among them. (Salmos 68:18)
The Lord gave the word; great was the company of the preachers. (Salmos 68:11)
How beautiful are the feet of them: that preach the gospel of peace, and bring glad tidings of good things. (Romanos 10:15)
Their sound is gone out into all lands, and their words unto the ends of the world. (Romanos 10:18; Salmos 19:4)
Why do the nations so furiously rage together, and why do the people imagine a vain thing? The kings of the earth rise up, and the rulers take counsel together against the Lord, and against His Anointed. (Salmos 2:1-2)
Let us break their bonds asunder, and cast away their yokes from us. (Salmos 2:3)
He that dwelleth in heaven shall laugh them to scorn; the Lord shall have them in derision. (Salmos 2:4)
Thou shalt break them with a rod of iron; thou shalt dash them in pieces like a potter's vessel. (Salmos 2:9)
Hallelujah! for the Lord God Omnipotent reigneth. (Apocalipsis 19:6)
The kingdom of this world is become the kingdom of our Lord, and of His Christ; and He shall reign for ever and ever. (Apocalipsis 11:15)
King of Kings, and Lord of Lords. (Apocalipsis 19:16)
Hallelujah!
PART THREE : A Hymn of Thanksgiving for the final overthrow of Death
I know that my Redeemer liveth, and that he shall stand at the latter day upon the earth. And though worms destroy this body, yet in my flesh shall I see God. (Job 19:25-26)
For now is Christ risen from the dead, the first fruits of them that sleep. (1 Corintios 15:20)
Since by man came death, by man came also the resurrection of the dead. For as in Adam all die, even so in Christ shall all be made alive. (1 Corintios 15:21-22)
Behold, I tell you a mystery; we shall not all sleep, but we shall all be changed in a moment, in the twinkling of an eye, at the last trumpet. (1 Corintios 15:51-52)
The trumpet shall sound, and the dead shall be raised incorruptible, and we shall be changed. For this corruptible must put on incorruption and this mortal must put on immortality. (1 Corintios 15:52-53)
Then shall be brought to pass the saying that is written: Death is swallowed up in victory. (1 Corintios 15:54)
O death, where is thy sting? O grave, where is thy victory The sting of death is sin, and the strength of sin is the law. (1 Corintios 15:55-56)
But thanks be to God, who giveth us the victory through our Lord Jesus Christ. (1 Corintios 15:57)
If God be for us, who can be against us? (Romanos 8:31)
Who shall lay anything to the charge of God's elect? It is God that justifieth, who is he that condemneth? It is Christ that died, yea rather, that is risen again, who is at the right hand of God, who makes intercession for us. (Romanos 8:33-34)
Worthy is the Lamb that was slain, and hath redeemed us to God by His blood, to receive power, and riches, and wisdom, and strength, and honour, and glory, and blessing. Blessing and honour, glory and power, be unto Him that sitteth upon the throne, and unto the Lamb, for ever and ever. Amen. (Apocalipsis 5:12-13)
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